Witaminy na oczy co musisz wiedzieć

Dowiedz się, które są najlepsze witaminy na poprawę wzroku, a które składniki odżywcze są niezbędne, by utrzymać zdrowie oczu na długie lata. Sprawdź czy są witaminy na jaskrę, witaminy na chorobę plamki żółtej, witaminy na zaćmę - przeczytaj co o witaminach na oczy mówią badania naukowe lub skonsultuj się z naszym dietetykiem klinicznym, który specjalizuje się w komponowaniu indywidualnych diet okulistycznych wspierających wzrok i zdrowie oczu oraz zajmuje się tzw. dietoterapią różnych schorzeń okulistycznych.

witaminy na oczy badania i wyniki

witaminy na oczy

Określone witaminy i składniki odżywcze są niezbędne do utrzymania dobrego zdrowia oczu. Niektóre mogą nawet pomóc w zapobieganiu rozwojowi lub postępowi niektórych chorób oczu.

Witaminy na oczy. Niedobory poszczególnych witamin mogą zwiększać ryzyko niektórych chorób oczu, takich jak zaćma, jaskra i  zwyrodnienie plamki żółtej związane z wiekiem (AMD). Badania sugerują, że niektóre suplementy witaminowe i mineralne mogą pomóc chronić lub spowolnić rozwój tych chorób.

Poznaj cztery witaminy, które są niezbędne dla dobrego zdrowia oczu. Sprawdź także, które trzy dodatkowe składniki odżywcze mają korzystny wpływ na zdrowie oczu. Zapamiętaj, które źródła dietetyczne są bogate w te witaminy i składniki odżywcze.

Czego się dowiesz z tego artykułu?

Witaminy na oczy. Sprawdź jaki wpływ mają witaminy na dobry wzrok? Jakie witaminy są dobre na wzrok i dlaczego nie powinno ich zabraknąć w codziennej diecie lub suplementacji? Gdzie szukać najlepszych źródeł naturalnych witamin na wzrok? Profilaktyka dietetyczna w okulistyce odgrywa ważną rolę, ale co jeśli oczy są już chore – czy odpowiednia dieta okulistyczna może pomóc w leczeniu choroby oczu? Czy dieta bogata w określone składniki może pomóc, gdy oczy chorują na jaskrę, albo na starcze zwyrodnienie plamki żółtej? Czy witaminy i określone składniki diety mogą zapobiec zaćmie? Czy istnieją więc witaminy na poprawienie wzroku?

Witaminy na oczy, czyli które witaminy zdaniem naukowców przyczyniają się do zdrowia oczu

Osoby, które chcą chronić zdrowie swoich oczu, powinny starać się uwzględnić w swojej diecie wystarczającą ilość następujących witamin:

witaminy na oczy: witamina A i beta karoten

Witamina na oczy: witamina A jest niezbędna dla dobrego widzenia. Jest składnikiem białkowej rodopsyny, która pozwala oku widzieć w warunkach słabego oświetlenia. Według American Academy of Ophthalmology niedobór witaminy A może prowadzić do ślepoty nocnej.

Witamina A wspiera również funkcję rogówki, która stanowi ochronną zewnętrzną warstwę oka. Osoba z niedoborem witaminy A może stwierdzić, że jej oczy wytwarzają zbyt mało wilgoci, aby pozostać nawilżonym.

Beta karoten jest podstawowym źródłem witaminy A w diecie człowieka. Beta karoten jest rodzajem pigmentu roślinnego zwanego karotenoidem, który występuje w wielu kolorowych owocach i warzywach. Kiedy dana osoba spożywa karotenoidy, jej ciało przekształca pigmenty w witaminę A.

witaminy na oczy: Witamina E

Alfa tokoferol jest formą witaminy E, która ma szczególnie silne właściwości przeciwutleniające.

Przeciwutleniacze pomagają zwalczać wolne rodniki, które uszkadzają tkanki w całym ciele. Czasami wolne rodniki mogą uszkadzać białka w oku. Uszkodzenie to może powodować rozwój mętnych obszarów zwanych zaćmą na soczewce oka.

Czy witamina E to idealna witamina na oczy? W badaniu z 2014 r. przeanalizowano rolę witaminy E w zapobieganiu zaćmie. Niektóre badania wykazały, że klarowność soczewek była lepsza u osób, które przyjmowały suplementy witaminy E.

Jednak autorzy zauważają, że osobne badanie wykazało, że suplementy witaminy E nie miały wpływu na postęp zaćmy. Wnioskują, że konieczne są dalsze badania w celu ustalenia skuteczności suplementów witaminy E w zapobieganiu i spowalnianiu rozwoju zaćmy.

witaminy na oczy: Witamina C

Witamina C to kolejna witamina na oczy i kolejny silny przeciwutleniacz, który pomaga chronić przed uszkodzeniami oksydacyjnymi.

Uszkodzenie oksydacyjne jest kluczowym czynnikiem w dwóch najczęstszych zaćmach związanych z wiekiem: zaćmy korowej i jądrowej. Zaćma korowa rozwija się na krawędziach soczewki, podczas gdy zaćma jądrowa występuje głęboko w jej centrum lub „jądrze”.

W badaniu podłużnym z 2016 r. Zbadano różne czynniki, które mogą pomóc w zapobieganiu rozwojowi zaćmy jądrowej. W badaniu wzięło udział ponad 1000 par żeńskich bliźniaczek.

Na początku badania naukowcy zmierzyli zaćmę uczestników. Następnie śledzili spożycie witaminy C i innych składników odżywczych przez każdego uczestnika przez 10 lat.

Pod koniec okresu badań naukowcy ponownie ocenili zaćmę u 324 par bliźniaków. Uczestnicy, którzy zgłosili, że spożywają więcej witaminy C, wykazali 33% zmniejszenie ryzyka postępu zaćmy. Mieli też ogólnie wyraźniejsze soczewki.

witaminy na oczy: Witamina B

Badanie z 2009 r. sugeruje, że codzienna suplementacja kombinacją witamin B-6, B-9 i B-12 może zmniejszyć ryzyko AMD. AMD jest zwyrodnieniową chorobą oka, która wpływa na widzenie.

Jednak to szczególne badanie obejmowało tylko kobiety. Konieczne są zatem dalsze badania w celu wsparcia stosowania witamin z grupy B w zapobieganiu AMD u kobiet i mężczyzn.

W starszych badaniach analizowano spożycie składników odżywczych i zdrowie oczu u 2900 osób w wieku od 49 do 97 lat. Odkrycia ujawniły, że wyższe spożycie białka, witaminy A i witamin z grupy B ryboflawiny, tiaminy i niacyny ma związek z niższym wskaźnikiem zaćmy jądrowej.

Witamina na jaskrę? W badaniu z 2018 r. wykonanym w Korei Południowej stwierdzono związek między zmniejszonym spożyciem witaminy B-3 lub niacyny a jaskrą. U osób z jaskrą gromadzenie się płynu w oku wywiera nacisk na nerw wzrokowy. Z czasem może to uszkodzić nerw, powodując utratę wzroku.

3 inne składniki odżywcze dla zdrowia oczu

Badania sugerują, że następujące składniki odżywcze są również korzystne dla oczu.

Luteina i zeaksantyna

Luteina i zeaksantyna są karotenoidami, które występują w dużych ilościach w zielonych warzywach liściastych. Są również obecne w soczewce i siatkówce oka. Jako przeciwutleniacze luteina i zeaksantyna mogą pomóc zmniejszyć uszkodzenie oksydacyjne w siatkówce. Niektóre badania sugerują, że przyjmowanie około 6 miligramów (mg) dziennie luteiny i zeaksantyny może obniżyć ryzyko rozwoju AMD.

Cynk

Cynk jest minerałem, który pomaga utrzymać zdrowie siatkówki, błon komórkowych i struktury białek oka.

Cynk pozwala, aby witamina A przemieszczała się z wątroby do siatkówki w celu wytworzenia melaniny. Melanina to pigment chroniący oczy przed promieniowaniem ultrafioletowym (UV).

Według American Optometric Association suplementacja cynku może pomóc osobom z AMD lub zagrożonym rozwojem tego stanu. Przyjmowanie 40–80 mg cynku dziennie wraz z niektórymi przeciwutleniaczami może spowolnić postęp zaawansowanego AMD o 25%. Może także zmniejszyć utratę ostrości wzroku o 19%.

Omega-3

Siatkówka oka zawiera szczególnie wysokie stężenie kwasów tłuszczowych omega-3 (omega-3). Te kwasy tłuszczowe pomagają chronić siatkówkę przed uszkodzeniem i zwyrodnieniem.

W szczególności kwasy omega-3 zmniejszają gromadzenie się złogów tłuszczu w naczyniach krwionośnych, w tym tych, które dostarczają krew do siatkówki. Niektórzy naukowcy uważają, że złogi tłuszczowe w tych naczyniach krwionośnych mogą przyczyniać się do AMD.

Ponadto niewielka liczba badań sugeruje, że zwiększenie spożycia kwasów omega-3 może obniżyć ryzyko zespołu suchego oka. Osoba z zespołem suchego oka nie wytwarza wystarczającej ilości łez, aby utrzymać nawilżenie oczu. Jednak badania w tej dziedzinie są ograniczone i konieczne są dalsze badania w celu poparcia tego twierdzenia.

Witaminy na oczy - źródła witamin

Zbilansowana, zdrowa dieta zawierająca szereg wymienionych niżej pokarmów powinna zapewnić wystarczającą ilość witamin i składników odżywczych, aby promować zdrowie oczu.
Pamiętaj! Badania wskazują, że wszystkie wymienione składniki odżywcze współpracują ze sobą aby chronić oczy, dlatego jedzenie szerokiej gamy zdrowych pokarmów jest najlepszym podejściem.
WAŻNE! Osoby, które przyjmują leki i leczą się z powodu schorzeń okulistycznych lub innych chorób, powinny skonsultować się z lekarzem przed przyjęciem suplementów diety. W niektórych schorzeniach niektóre suplementy mogą okazać się niewskazane. Na przykład wysokie dawki cynku mogą wpływać na wchłanianie miedzi przez organizm. Ponadto badania wskazują, że bardzo wysokie dawki beta karotenu mogą zwiększać ryzyko wystąpienia nowotworu płuc u osób palących. 

Źródła dietetyczne witamin, o których wspominamy w artykule "Witaminy na oczy"

WITAMINA A , beta karoten

  • słodki ziemniak
  • marchew
  • czerwona papryka
  • dynia

WITAMINA E

  • migdały
  • ziarna słonecznika
  • orzeszki ziemne
  • olej szafranowy
  • olej sojowy
  • olej kukurydziany
  • olej z kiełków pszenicy
  • szparag

WITAMINA C

  • pomarańcze i sok pomarańczowy
  • brokuły
  • brukselki
  • jeżyny
  • sok grejpfrutowy

WITAMINA B1, tiamina

  • fasola
  • soczewica
  • wieprzowina
  • ryby
  • zielony groszek
  • jogurt

WITAMINA B2, ryboflawina

  • wołowina
  • owies
  • jogurt
  • mleko
  • małże
  • grzyby
  • migdały

WITAMINA B3, niacyna

  • wątroba wołowa
  • kurczak
  • łosoś i tuńczyk
  • brązowy i biały ryż
  • orzeszki ziemne

WITAMINA B6, pirydoksyna

  • ciecierzyca
  • ciemnozielone warzywa liściaste
  • drób
  • wątroba wołowa
  • łosoś i tuńczyk

WITAMINA B9, kwas foliowy

  • ciemnozielone warzywa liściaste
  • orzeszki ziemne
  • fasolki
  • owoce morza
  • ziarna słonecznika
  • jajka

WITAMINA B12, kobalamina

  • ryba
  • wątroba
  • czerwone mięso
  • drób
  • jajka
  • mleko
  • płatki zbożowe
  • drożdże

Uwaga. Organizm człowieka może przyswajać witaminę B-12 tylko ze źródeł zwierzęcych. W związku z tym osoby, którzy nie spożywają produktów pochodzenia zwierzęcego, powinny przyjmować suplementy witaminy B-12 lub spożywać produkty dodatkowo uzupełniane przez producentów witaminą B-12

Luteina i zeaksantyna

  • ciemnozielone warzywa liściaste
  • żółtka
  • kukurydza
  • szparagi
  • brokuły
  • brukselki
  • sałata
  • groszek
  • jarmuż
  • szpinak

CYNK

  • owoce morza (ostrygi, kraby i homary)
  • indyk
  • fasola
  • ciecierzyca
  • orzechy
  • nasiona dyni
  • mleko
  • wzbogacane płatki zbożowe

Uwaga. Wegetarianie mogą potrzebować podwajania spożycia żywności bogatej w cynk, ponieważ dieta wegetariańska dostarcza mniej cynku niż dieta wszystkożerna

Omega-3

  • tłuste ryby (sardynki, tuńczyk i śledź)
  • siemię lniane
  • orzechy włoskie
  • nasiona Chia

Dieta na oczy zalecana wg AREDS

Badania AREDS zostały opracowane, aby dowiedzieć się więcej o historii naturalnej i czynnikach ryzyka rozwoju zwyrodnienia plamki żółtej (AMD) i zaćmy oraz ocenić wpływ witamin na postęp tych schorzeń okulistycznych. 

RYBY

Wiele ryb jest bogatym źródłem kwasów tłuszczowych omega-3.

Tłuste ryby to ryby, które mają olej w jelitach i tkankach ciała, więc ich spożywanie oferuje wyższy poziom oleju rybnego bogatego w omega-3. Ryby, które zawierają najbardziej korzystne poziomy kwasów omega-3, to:

  • tuńczyk
  • łosoś
  • pstrąg
  • makrela
  • sardynki
  • sardele
  • śledź

Niektóre badania wykazały, że olej z ryb może być pomocne w leczeniu Zespołu Suchego Oka, w tym także spowodowanemu zbyt długim spędzaniem czasu na komputerze.

Orzechy i rośliny strączkowe

Orzechy są również bogate w kwasy tłuszczowe omega-3. Orzechy zawierają również wysoki poziom witaminy E, która może chronić oko przed uszkodzeniami związanymi z wiekiem.

Orzechy i rośliny strączkowe, które są dobre dla zdrowia oczu, obejmują:

  • orzechy włoskie
  • brazylijskie orzechy
  • orzechy nerkowca
  • orzeszki ziemne
  • soczewica
Nasiona
Podobnie jak orzechy i rośliny strączkowe, nasiona zawierają dużo kwasów omega-3 i są bogatym źródłem witaminy E. Nasiona bogate w omega-3 obejmują:
  • nasiona Chia
  • nasiona lnu
Owoce cytrusowe
Owoce cytrusowe są bogate w witaminę C. Podobnie jak witamina E, witamina C jest przeciwutleniaczem, który jest zalecany przez AOA w celu zwalczania związanego z wiekiem uszkodzenia oczu. Owoce cytrusowe bogate w witaminę C obejmują:
  • cytryny
  • pomarańcze
  • grejpfruty
Zielone warzywa liściaste
Zielone warzywa liściaste są bogate w luteinę i zeaksantynę, a także są dobrym źródłem przyjaznej dla oka witaminy C.

Do dobrze znanych zielonych roślin liściastych należą:

  • szpinak
  • jarmuż
  • kapusta galicyjska
Marchew
Marchew jest bogata zarówno w witaminę A, jak i beta karoten. Beta karoten nadaje marchewce pomarańczowy kolor. Witamina A odgrywa istotną rolę w widzeniu. Jest to składnik białka zwanego rodopsyną, który pomaga siatkówce wchłaniać światło. Badania nad rolą beta-karotenu w widzeniu są mieszane, chociaż organizm potrzebuje tego składnika odżywczego do produkcji witaminy A
Słodkie ziemniaki

Podobnie jak marchew, słodkie ziemniaki są bogate w beta karoten. Są również dobrym źródłem przeciwutleniacza witaminy E.

Wołowina

Wołowina jest bogata w cynk, co zostało powiązane z lepszym długoterminowym zdrowiem oczu. Cynk może pomóc opóźnić związaną z wiekiem utratę wzroku i zwyrodnienie plamki żółtej.

Samo oko zawiera wysoki poziom cynku, szczególnie w siatkówce i tkance naczyniowej otaczającej siatkówkę.

Mięso, takie jak pierś z kurczaka i schab zawierają również cynk, ale na niższych poziomach niż wołowina.

Jajka
Jajka są doskonałym źródłem luteiny i zeaksantyny, które mogą zmniejszyć ryzyko utraty wzroku związanej z wiekiem. Jajka są również dobrym źródłem witamin C i E oraz cynku.
Woda
Nic dziwnego, że płyn niezbędny do życia jest również niezbędny dla zdrowia oczu. Pij dużo wody.

wpływ witaminy na wzrok, jakie witaminy na poprawę wzroku, witamina na poprawę wzroku, jakie witaminy na lepszy wzrok, witaminy na wzrok ranking, witaminy na poprawę wzroku dla dzieci, witaminy na lepszy wzrok, witaminy wspomagające wzrok, jakie witaminy na wzrok, witaminy wspomagające wzrok, witamina na wzrok, witaminy i minerały na wzrok, witamina na oczy wzrok, witaminy na polepszenie wzroku, jakie witaminy wpływają na wzrok, witaminy na ostrość wzroku, witamina na lepszy wzrok, witaminy na wyostrzenie wzroku, witaminy na oczy witaminy na dobry wzrok.

Jeżeli nie wiesz, które witaminy, jakie suplementy naturalne mogą wesprzeć Twój wzrok zapytaj jednego z naszych okulistów 

Czy wiesz, że w przypadku jaskry warto oprócz zaleconej terapii okulistycznej stosować odpowiednią dietoterapię – specjalnie opracowana dietę dla osób chorych na jaskrę. 

witaminy na wzrok dla dzieci, witaminy na poprawę wzroku forum, witaminy wpływające na wzrok, witaminy na wzmocnienie wzroku, witaminy wzmacniające wzrok, witaminy na poprawę wzroku,
witaminy a wzrok, wpływ witaminy d3 na wzrok, jakie witaminy na polepszenie wzroku, witaminy na wzrok opinie, witaminy poprawiające wzrok, witaminy dobre na wzrok,

Witaminy na oczy z luteiną. Tabletki z luteiną. Luteina na oczy. Tabletki na wzrok. Co jeść na oczy? Co wzmacnia wzrok? Leki na poprawę wzroku. Co na poprawę wzroku? Jakie witaminy na oczy? Co poprawia oczy? Zeaksantyna i luteina. Na oczy jakie tabletki. Dieta na oczy. Witaminy na oczy z borówką. Witamina B na oczy. 

Do NOT follow this link or you will be banned from the site! Call Now Button